jueves. 28.03.2024

Alucha de clas

Y dicía que “n'una piedra tien que veese al tíu que estuvo con ella, los golpes de l'harramienta, no lambela”.

mugu14062018Praza de pueblu montañés pa montañesis y pasiegos, siglu XXI | edc

Las hestorias de los de casa hablan de genti probi ensin ganáu, que vivió tola vida llevando el ganáu de genti ricu que no manchaba las manos. A too lo mas, angunu de casa curiaba las uvejas de angún parienti. La sú vida giraba alredior de las vacas de otru.

Casas de piedra, maera y barru jechas a manu dendi los cimientos jasta las tejas

Los antiguos de casa vivían en casas que no eran suyas. Casas de piedra, maera y barru jechas a manu dendi los cimientos jasta las tejas. Los canteros trabajarin a mallu, martillu, pica y bujarda, levantando la piedra ajita en línia. Por drentu se armaba un esqueletu de corazón de cajiga, que por espáciu de muchos años no dejaba de sonar porque la cajiga lentu vivi y lentu muer, y nel silenciu de la nochi cuandu unu está durmíu y paez cumu muertu, la cajiga está velando aláu mediu viva, y paez que triscara col mesmu esparabán que mos da cuando esconsoñamos, ensembli. 

Tres de la cajiga vinía el castañu enas puertas y tapaventanas, enas barandas y tornos de los correoris, y enos aleros, adornáu con rosetas y jerebequis, manejáu por carpinteros de gustu garaujiegu que no se conformaban con dali la forma y se ubligaban a dali amás, la gracia. Los tejeros, que sulían vinir de la Marina llanisca, diban a buscu de la veta de barru mas cercana, y cavaban un tolluezu del que lo sacaban y aluegu lo cucían allí mesmu.

El resultáu de tantu trebaju de hombris y animalis está enas casas que entá se caltienin de pie, cola dinidá d'una raza d'idificiu que deja veer al treslumbri la dinidá d'una raza de genti que trebajaba n'ello y aluegu de juerza, puso corazón.

Yo tuvi por maestru de cantiría a un hombri que era brutu ensin remediu; a pesar de tener esa cundición, cola piedra era un maestru artesanu que heredaba l'uficiu de los que dejó por tras, y dicía que “n'una piedra tien que veese al tíu que estuvo con ella, los golpes de l'harramienta, no lambela”. Y bien ciertu es que ena maera y en caa cosa que vien de antiguu, si vei la manu de quin lo jezo.

Cuandu unu vei, abora que si sabi, cúmu vistían los antiguos no jaz tantu, se entera de que lo que llevaban incima era lana de las uvejas y linu, de lo que se plantaba en tierra frescu. Si gastarin en daqui luju, era n'un pañuelu de seda (l'algodón allegó ya tardi, y casi acababa d'allegar cuandu veno en trompa la ropa sintéticu). Tamién la ropa que no era de diariu tinía una gracia seria, y tamién demostraba que había unas manos detrás.

Los de casa, ya digo que eran probis. Y siguru que no eran los únicos. El primer quesu que cumierin la mí güela y los hermanos, jué respillando las pelaúras que dejarin los señoronis del pueblu ena barriúra. Lo suyu era torta y lechi, u fisanis con pocu compangu, y pocu mas. Si una vaca se espeñaba, entonz sí, el mí bisagüelu la jacía tasaju, porque ena Montaña que se gobernaba pola aparciría, masque a la hora del repartu de bienis el probi trebajaor istuviera bastanti por baju del ricu hacendáu, polo menos estaba un pocu por riba del lobu y el butri.

Anguna genti crei que aquello de la “alucha de clas” es un mitu, cumu l'Ojáncanu

Anguna genti crei que aquello de la “alucha de clas” es un mitu, cumu l'Ojáncanu. La alucha de clas desisti, masque unu la inori aidea, u no. Hui, puestos a quitamos, mos han quitáu jasta lo güenu de la probeza. Los ricos, que ya eran ricos antañu, alcontrarin mas cosas colas que quedase dilliá acá. 

Si comis lo que los antiguos de la mí casa, y bien pocu que era, comis “Bio”. Eso es mas caru, tien una estantiría pa ello solu nel supermercáu; el restu de la cumida, que es lo mas, es el un terciu receta y los dos tercios fórmula químicu. Alucha de clas; ganan ellos.

Si pretendis vistir ropa jechu aquí, es un luju. Si sólu vistis lana u linu, es un luju muchu mayor. Si está jechu a manu, es muchu mas luju. Alucha de clas; ganan ellos.

Una casa de piedra y maera es un luju. Si incima la piedra está jechu a manu y la maera tamién, es muchísimu mas luju. Si la maera es cajiga y castañu, añidimos mas luju entá. Alucha de clas; ganan ellos.

No es la casa sólu: si salis de casa y el barriu es de casas amejaas, es un luju. Si no hai ruíu, añidis mas luju. Si l'airi es puru cumu lo que cuerri nel puertu ondi los míos atindían el ganáu, eso es luju puru. Si cuandu es de nochi y amiras cararriba veis las estrellas u el cielu tapicíu en negru u gris, eso es un luju, porque los probis del mundu, masque se crean clas media, están condenaos a un cielu de color asalmonáu de nochi. Alucha de clas; ganan ellos.

El país se cunvierti n'arrabal. Alucha de clas; perdemos nós.

La alucha de clas sigui, y la jacin ellos y la ganan ellos. Primeru, enas muéstras cabezas.

Alucha de clas