jueves. 28.03.2024

El Milanu

Ispiertu, el Milanu, ha supíu sacali el rindimientu al monótonu tiempu de la carretera y el campu mecanizáu

mugu040419Fallu humanu | edc

–Milanu, Corvatu, qué llevas en el papu?
–Torta caliente y lechi reciente.

Esti era el cantar que echaban los críos cabuérnigos de jaz un siglu cuandu viían al Milanu. Mi lu enseñó la mí güela cuandu críu. N'aquel mundu chicu del altu ríu Saja al Milanu se li dicía el dichu en cabuérnigu y en cabuérnigu arrispundía, nel magín popular. Era otru tiempu, aquello.

Pola Tresmiera li dierin el llamatu de Ramilón, se conoz que mas pricupaos pola labor del Milanu

N'Engalaterra al Milanu li llaman Kite, Cometa. Se conoz que se fijarin ena cachaza que tien pa volar, dando güeltas cuasi aparáu, flotando ligeru con semejantis alonas, ensin jacer isjuerzu dingunu. Pola Tresmiera li dierin el llamatu de Ramilón, se conoz que mas pricupaos pola labor del Milanu, que pa la genti terreñu se reduz a respañá-los pullucos de las gallinas. Esti trebaju que en tierra pertenez a la Rámila, es el que siguiendo la custumbri tresmerana d'aprivinise del golpi inclusu si no lu hai, prupingó el llamatu trisispicíficu.

Hai arricugíos por esta tierra abondos llamatos pa avis de presa que no son el Milanu: Bujardu, Buzacu, Bubarru, Bubiarru, Bujarru, Tajorna, Rapa, Rape, Rapapájaros, u Blanquía, y hai mas entá. El casu que ya cuasi no los diz naidi. Toos son abora “milanos”. Antañu eso estaba bien desaparáu, peru hui de too lo que pudía ber supíu la genti sólu queda lo más brutu: conocé-los animalis acolocándolis el letreru del dilitu del que se los acusa. Esto me arricuerda cuandu críu, que los críos priguntábamos al veer un bichu “Qué es?”, y cuandu mos dicían lo que era, la prigunta ubligaa era “y qué hace?”, esperando pa quedar contentos –asina andábamos de enseñaos– una rispuesta entri las únicas pusiblis: Pica/muerde/araña/mocha.

Ya andan ojeando palos pa acaldá-l nial, en daqui ansar u daqui joz

Ya están. Marcharin pol mes d'agostu cara las sabanas africanas, ondi eran pa arrespañali la cumida a los leonis ensin tocar tierra. Llevaban mas d'un mes de picu caracá, pasando el disiertu, el mar, y dejando atrás el cuntinenti que mos vió nacer a las dos especiis. Despaciucu, cumu cometas larguitonas, llevaos pol airi. Ya andan ojeando palos pa acaldá-l nial, en daqui ansar u daqui joz, chiflando alredior de los sús barrios d'árbulis altos.

Siendo críu lií que el Mílanu n'África bía cugíu la zuna de siguí-las carreteras y caminos rodaos pa atropá-lo que pillaba el tránsitu de vihículos. Aquél bichu era listu y aprindía. Peru cuandu lu amiraba aquí, él siguía cumu carrilanu del airi, indo caracá y carallá, las alas mui abiertas y la cabeza gacha. Peru a los años sí lu vi pintando reondos pol cielu del veranu, a buscu de lo que magino sacaojos ajuíos de las laúnas y ríos; los milanos eran capacis de ajuntase en prazas envisiblis de cielu enas que dibían andar los sacaojos ajuntándose desprimeru, y pudía veer que de dejaban caer y subir arréu pa atropá-los sacaojos al vuelu, y viía tamién cúmu los llevaban al picu con una pata. Por aquél tiempu, andando por Estremadura a bichos, vi un casu de cultura milaniegu ganando terrenu: allí el Milanu sí que siguía la traza de la carretera a buscu de cumida. Abora, tres unos cuantos años, jaz lo mesmu aquí. Y tamién jaz otra cosa que no acancé a leer, si es que angunu lo iscribió; el Milanu cuandu alevanta el vuelu pola mañana cueji altura y lo primeru que busca es un trator. Cuandu lu aculumbra, se deja resbalar pol airi jasta allegar y siguilu. En cuantas que da en segar un cachucu de práu, los milanos se juntan al respañu de ratonis y nánagos que la cuchila mata u iscubri. Y asina van de trator en trator y de siega en siega. Ispiertu, el Milanu, ha supíu sacali el rindimientu al monótonu tiempu de la carretera y el campu mecanizáu.

Merez una bienvinía, creo yo. Pola mí parti, bienviníu, Milanu.

El Milanu
Comentarios