viernes. 29.03.2024

El Miruellu

La Naturaleza da ejemplu siempri que puei, masque la estemos medio matando, bien u malaspenas, ella cumpli.

mugu120320El pueblu pidiendo mas de lo mismu | edc

Marzu es el mes de los cantíos, allá ondi unu tenga la suerti de tener a los pájaros por vicinos, u de poder salir ca ondi andin ellos.

Hai dos tiempos, y no van ensembli.

Dos eran tamién las juentis de las que ricibí cunucimientu cuandu chicuzu; la una era la conversación colos de casa y la otra los libros.

Faltan libros iscritos por nos, pa no bemos pirdíu en casa de la manera que mos pirdimos, pa no bemos desdejáu allegando a esti estáu de pueblu escastáu que u crei que no es asina, u si escasu, lo celebra cumu señal de progreso.

(Ando iscribiendo esto, y al treviés del cristal veo vinir, prudenti y echáu calanti a un tiempu, al Miruellu, atotegáu de manu cumu si vistiera el mijor de los trajis. Vien a casa a comé-la cumida que li pongo nel suelu´l balcón. Por tras, prudenti, vien la jembra, del marrón iscuru que la jaz envisibli cuandu anda echaa nel nial, nun lugar secretu eno mas cipíu del bardal. Ya andarán juntos.)

Enseñar siempri es adutrinar, otra cosa es el valor de lo que se enseñi

Hui se oyi aminudu hablar enos medios de cumunicación del adutrinamientu. Enseñar siempri es adutrinar, otra cosa es el valor de lo que se enseñi, y otra entuvía el resultáu d'esi mesmu valor drentu d'un contestu concretu. Acanzo a arrecordar de que bien chicu –adutrináu entonz, polos libros– era un criuzu redichu que llamaba a la mayuría de las cosas pol llamatu´l libru. Daquella, y estando astráu de la curiosidá de los críos, pindienti de los pájaros que andaban siempri alredor de casa, el Miruellu entá ricibía de la mí boca llamatos tan ajenos cumu Mirlo u pior, Mirlo común, tan lumiu era.

Quiciabis vos paeza una cosa rara, peru aprindiendo el llamatu terreñu unu puei cogeli mas cariñu a las cosas, en tal de tenese por menos. Vivimos cuasi que nel pior de los sitios pa pensar asina, peru a mí mi ucurri. Dendi que lu pasé de Mirlo a Miruellu, lu sinto de casa. Es el pasu de ajenu a familiar.

Marzu es el mes de los cantíos, y el del Miruellu es un són sedanti cumu tila nel airi que asusiega a quin si da el gustu de lo tomar. Si los pájaros jueran un estrumentu musical, el Miruellu tinía de sé-la frauta dulci, y de maera.

El són segli del Miruellu sigui amansandomos el uíu undiquiera

Y por ber mentáulo, mi acudi a la memoria el recuerdu de la maera, a esta güelta cunvirtíu en jaulas que los hombris pingaban enas pareis de los correoris. Aquellas jaulas grandonas de maera que viía enos pueblos, con miruellos y malvisis presos adrentu,  presos primeru del estintu de cantar, que lis sirvía y entá sirvi pa que el Hombri (que no el Ser Humanu, porque las mujeris no lo jacin) luza lo brutu que lleva drentu. Abora que unu vei muchísimas menos jaulas, el cantíu del Malvís y entá mas del Miruellu siguin sonando enos momentos y lugaris ensin buréu. El són segli del Miruellu sigui amansandomos el uíu undiquiera. Tranquilu mos biéramos ajorráu los hombris brutos cumu cuasi-raza y los pájaros cautivos cumu cuasi-ejemplu.

Marzu era del Miruellu. Tengo ena memoria los primeros días caldeaos del añu, ábrigu tranquilu de primovera nel que l'airi curría mansu y templáu, y la canción del Miruellu se dejaba esparcer cumu manancial aseláu de lastra llanu.

Eso tamién está iscunucíu. Un añu, a mediaos d'heneru me susprindió uír al Miruellu anuchiciendo, junta la Calli l'Arrabal de Santander; lu vi cantandu nel mediu d'un cabli que quedaba por cima la calli. Jaz menos años entá, otru me susprindió mas cantando ensin ber allegáu heneru, subíu nel únicu árbul que quedaba n'un solarón del Barriu Pesqueru de la capital.Tien de ser efeutu del calentamientu'l climin. Mi presta uílu, peru no está nel sitiu.

L'otru es el tiempu aceleráu y espritáu del Ser humanu, que cunduz ciegu el motor del arrampli

Hai dos tiempos, y no van ensembli, ni dibíeran. L'unu es el tiempu de la naturaleza, que ripiti custumbris de altu en baju'l reportoriu, añu tres añu. L'otru es el tiempu aceleráu y espritáu del Ser humanu, que cunduz ciegu el motor del arrampli. Tantu cumu me asela uír cantar al Miruellu me asela tamién saber que en caa estación allegará tamién el tiempu de caa cosa.

Nos, lo jaremos bien, regular, mal u pior. La Naturaleza da ejemplu siempri que puei, masque la estemos medio matando, bien u malaspenas, ella cumpli. Lo mesmu que es Miruellu que cugían del nial, mitían n'una jaulona por toa la sú vida, y cantaba cumu si biera estáu librí, jasta l'últimu resuellu.

El Miruellu
Comentarios