viernes. 29.03.2024

La Pasiega y el Bienhablao

N'esi mijunji el modelu de habla es castellanu, peru la genti no se puei sacudir d'incima el cántabru tan luegu cumu quisiera.

mugu081118Mugu nel puertu Raus | edc

Pol mí pueblu –pol de abora– unu apriendi licionis de sociulingüística oyendo hablar a la genti. Dijo un barbudu, que ya se murió, que “la moral que dumina n'una sociedá es la moral de la clas que dumina”. El sintíu sociulingüísticu de la idea aquí y abora se vei enos casos de La Pasiega y el Bienhablao.

El pueblu nondi vivo es unu d'esos sitios de “La Sigunda Ringlera”; la genti biera ajuíu del distinu tristi de los que vierin la luz y el mundu enos vallis altos jacia la costa (nondi aguardaba azorráu el distinu tristi de la genti costeru, peru esi es otru cantar y hui no toca), peru la costa se reservó pal turista con dineru, u lo que es lo mesmu, se pruhibió a los de casa n'una especii d'apartheid de clas que la genti roju vei mui claru n'un Sanander porque los manualis de gentrificación son urbanos y veelo ena escala de Cantabria quiciabis sea muchu pidir.

El mí pueblu es prudutu de la “Sigunda Ringlera” de tarrentoriu urbanizáu, ya que la Primera es la costa, a gustu del papardu y del euskañol

Asina que cumu dicía, el mí pueblu es prudutu de la “Sigunda Ringlera” de tarrentoriu urbanizáu, ya que la Primera es la costa, a gustu del papardu y del euskañol. Y ena Sigunda Ringlera vivin unos cuantos desiliaos de la costa (caru pal probi) y muchos más de los vallis altos (caros pala lógica de mercáu). N'esi mijunji el modelu de habla es castellanu, peru la genti no se puei sacudir d'incima el cántabru tan luegu cumu quisiera. Muchu d'ello ni tan disiquiera jaz por disimulá-las úis u las íis. Otra genti que quier aparentar mas, jaz por disimular peru se ispista a caa momentu, y li sal la patria a caa minutu que habla.

Esta genti a vecis cuando habla quier hablar de cualisquier cosa y n'esi momentu acudi la palabra pricisa; entonz, sinti que hai un problema: la palabra es en cántabru. Es la que tul mundu ena conversación conoz, sabi y emplea. El problema es que es en cántabru. Entonz apaez la figura mítica de La Pasiega, pa poder poner lejos de unu el apuru: “Cumu dicía La Pasiega, eso es ‘…’”. Arricuerdo un casu nel que hablaban del ábrigu: “Eso es cuandu llega, cumu dicía La Pasiega, ‘el ábrigu’”. L'Ábrigu, oju, que no estamos dijendo jlingar, auyará, rintiru u niñiru. El probi ábrigu, ya nicisita apresentación entri la genti que lu conoz de sobra pol llamatu. N'esti país vivimos, un país de cuentu. De puru cuentu. N'ondi unu entri igualis jaz por aparentar que la palabra de toos ni es cosa suya ni de dingunu, por respetu, de los presentis.

Cumu habla castellanu bien sueltu, no suel tener que echar manu de La Pasiega

Y tenemos al Bienhablao. Suel ser bastanti mayor y tener u ber tuvíu un uficiu de pocu sudar. Es Bienhablao porque habla castellanu, y lo jaz entri genti que habla al usu de Casa. Es coscienti, y por eso habla mas despaciu y bastanti mas altu que los demás, supiendo que amás de upinar, es un ejemplu destacáu. Las cosas que suel dicir andan entre lo sosu y lo simplonu, peru el rigistru castellanu lu sinti cumu una garantía de idea de muchu calu. El Bienhablao se nota cuandu allega, y se prepara unu pa las ocurrencias sosas del día. Cumu habla castellanu bien sueltu, no suel tener que echar manu de La Pasiega, y amás si pol contrariu diz una palabra castellana de mil duros, esa es suya mui suya, y no sal, pinto'l casu, con un “como decía El Meteorólogo Vallisoletano, eso es una ‘ciclogénesis’ explosiva”.

He de confesar que de los dos tipos, el que habla castellanu es quin mi pruduz vergüenza jonda, porque es de un paletu fieru, cumu una ciclogénesis explosiva d'espantu.

La Pasiega y el Bienhablao
Comentarios