Imprimir

L'iti y la urnia

Raúl Molleda |

eldiariocantabria.es | 31 de diciembre de 2019

L'iti d'esta seición es sacá-l cántabru de la cuadra; de la cuadra de lo lejanu y del burcil del recuerdu trespintáu que esti pueblu escastáu saca de cientu en vientu cumu a un santu en fiestas de guardar.

Jelechas surdiendo n'una urnia Jelechas surdiendo n'una urnia

Cuandu escomencémos esta seición -ya van a ser al pie de dos años-, dando a veer que por primer vez ena Hestoria un piriódicu de idición cutiana (y digital) tindría una nuticia y una culuna d'upinión en cántabru semanalis, de la genti que lo anduviera liendo probalmenti muchu d'ello asperara que juéramos a hablar col mesmu arti de la novela custumbrista de la primer metá'l siglu XX. Una seición astraa de recuerdu y malincunía, que recordara una época pasaa a juerza de ripití-la estampa d'aquella genti humildi del pueblu, del abueluco con sus albarcucas, cociendo la tortuca de maizuco al calorzuco de la lumbrezuca en la casuca del puebluco, mientras sonaba la musicuca de los cencerrucos de las vacucas tudancucas, pastando en la brañuca pindia por el otoñuco. Lu visitarían los nietezucos, que en tal de albarcucas ya gastarían buenos espais. Al leelo, mos sintiríamos parti d'un pueblu que hebo una vez jaz unos cuantos años, por daqui sitiu, enos tiempos de la nobli probeza jidalga y del santu sacrificiu cutianu. Aquel abueluco que de jovenzuco rezaba pidiéndole a la virgenzuca que aquella mozuca buena y trabajadora se casara con él en la iglesiuca del puebluco. Cosas d'otru tiempu y d'otru sitiu, las cosas que eran, que juerin a anguna güelta. La intidá de Cantabria se vei cumu cosa de postal antigua de color de jibión. El folklore es el llamatu moernu de lo que siempri jue la cultura de tolos días en casa y ena calli, cuandu tres muchu aguantar desprecios se jué iscundiendo y acobardando y quedó cumu cosa que enventan las compañías discográficas, que asuntan cuatru istudiosos u que, teatralizáu y relambíu, guardan cumu n'una urnia los grupos de danzas. Ralu y lejanu, el folklori es una coleición musiística de piizucas de maera isculurías y acarojaas que entran n'una urnia de cincu cristalis, que jaz las vecis de butiquín de la concencia pa si escasu vien a manu, cumu una cáusula del tiempu pa si angunu tien gana de la iscubrir daqui día.

El mundu rural de la Provincia de Santander del que mos hablan y al que cantan no desisti por dinguna parti

L'iti d'esta seición es sacá-l cántabru de la cuadra; de la cuadra de lo lejanu y del burcil del recuerdu trespintáu que esti pueblu escastáu saca de cientu en vientu cumu a un santu en fiestas de guardar. Porque pa hablar d'esi abuelito montañés padre y esposo del gustu de JM Pemán y d'esi mundu de pastorzucos que van a la romeriuca a rezar con devoción a la virgenzuca ya tenemos mil ejemplos nel moernu folklore regional y otru mas al añu de regalu enos discursos de navidá del Soplao.

El mundu rural de la Provincia de Santander del que mos hablan y al que cantan no desisti por dinguna parti. Es un mundu de cuentu, de cuentu nacionalcatólicu. No ha hubíu naricis de cambealu ni tan disiquiera un pocu dendi los años de la Formación del Espíritu Nacional.

Estamos n'esti mundu, nel de verdá. En tal de ser viejos vaqueros humildis en casas de piedra, fuimos evolucionando a moernos escastaos cunsumistas en arrabalis del siglu vintiunu. Las brañas con piligru de evolucionar a ser suelu endustrial pa mulinos. La tonaa evolucionó a sevillana, reguetón, y flamencu pop de jilu musical de supermercáu. Y asina lo vamos contando.

Eso contaremos, lo que está pasando abora, y tamién lo que mos cuentan que está pasando, que suel ser bien distintu. Y lo contaremos en cántabru, porque da pa muchu mas que pa un cuentu relambíu de jidalgos humildis con aquél de hoja parroquial de los años 40, sacáu d'una urnia acanforaa.

L'iti es isi. Lo otru es una urnia cuasi vana.

Puede ver este artículo en la siguitente dirección /opinion/raul-molleda/liti-y-la-urnia/20191231124201069606.html


© 2020 eldiariocantabria.es

Periódico online de noticias de Cantabria

Asociado a:

AEEPP    ADP Cantabria