jueves. 28.03.2024

Reportoriu

L'añu posei un Reportoriu del Són, un regalu pa quin lu quiera. Pol día y pola nochi, allá ondi el buréu endustrial humanu no allegui hai un reportoriu de tiempos con música propiu.Ésti es el Tiempu'l Malvís Castellanu. Suena de nochi, con un siséu resgáu, altu nel cielu negru.

Hojascu urbanu de Teja Hojascu urbanu de Teja

Jueraparti los mesis del reportoriu humanu, l'añu tamién está jechu de tiempos, tiempu vistu cumu l'espáciu nel que acontez anguna cosa aseñalaa: desisti l'asperáu Tiempu las Castañas, Tiempu de Mayuetas, u el de la Gulundrina, que son partis del reportoriu natural. El Ser humanu acompasa el sú reportoriu de laboris a esti otru de la naturaleza.

L'añu posei un Reportoriu del Són, un regalu pa quin lu quiera. Pol día y pola nochi, allá ondi el buréu endustrial humanu no allegui hai un reportoriu de tiempos con música propiu.

Por espáciu de dellos años mi prigunté quín siría el bichu que jacía aquel son enas nochis tranquilas de diciembri cuandu gulvía cara casa

Ésti es el Tiempu'l Malvís Castellanu. Suena de nochi, con un siséu resgáu, altu nel cielu negru.

La genti que lu aboutizó con esi llamatu dibía pensar que abajaban a La Montaña colo mas crúu de la envernaa, ajuyendo de los fríos y las cilliscas de Castilla.

La rialidá biera síu difícil de maginar n'aquel tiempu: los Malvisis castellanos no tienin naa de castellanu; son pájaros pasonis que allegan a estos contornos dendi mas al norti del Mar Bálticu. Pasan de nochi por escondesi de los Rapas que los cazarían a cielu abiertu, y jacin el siséu resgáu isi que diji primeru pa no esmanase de la bandiaa.

Por espáciu de dellos años mi prigunté quín siría el bichu que jacía aquel son enas nochis tranquilas de diciembri cuandu gulvía cara casa por aquellas callis sucias entri casas de piedra abacoraas de Torlavega. Tuvo de pasar entá angunu mas jasta uír de día aquellos pájaros, al tiempu de veelos, enos ansaris del Saja, indo d'una alisa a otra. Las alisas d'aquellos ansaris amugaos sulían estar cubiertas de aráu. L'iti está nel aráu.

L'aráu da en florecer y dar frutu nel únicu espáciu que li deja l'arbuláu eno que crez pa asolejase, cuandu tira la hoja n'hibiernu. Es tirá-la hoja, asolejase l'ansar, y l'aráu da n'echar unas pugas de hoja distintu que en tal de esticase al troncu cumu las otras salin carajuera. Alli salin ramucos de flor averdáu que atrain a los abejonis enos días templaos del hibiernu, y gracias a ellos en pocu espáciu l'aráu tien aquellas pugas dando un frutu negru, l'unicu que puein comer aquellos pájaros y otros por esti tiempu ena Montaña.

Los malvisisestarán aquí un tiempu d'hibiernu, cumiendo el frutu del aráu y siseando ena iscuridá de las nochis

Arriba, ondi la Curdillera da vista cal sur, el fríu caltien el frutu de mas cosas que los Malvisis Castellanos, escandinavos en rialidá, comerán tamién, cumu lo que dan amargosos, mostajos, cornabizos, saúgos, barbacanas, patagallinas, cambrionis y cornagüelos.

Los malvisisestarán aquí un tiempu d'hibiernu, cumiendo el frutu del aráu y siseando ena iscuridá de las nochis. Pasáu esi tiempu, marcharán de regresu a las tierras d'abetu, amargosu y abidul del norti. Otros pájaros pasonis cogerán el sitiu, viníos del sur africanu. Se siguirá cumpliendo esi reportoriu natural fiju, ajenu al reportoriu humanu, que tranquiliza l'ispíritu en tal d'alterialu.

Peru eso será si el reportoriu humanu, jechu de cosas que cuentan en Bolsa, no entra a sacu a poner en valor, cumu dicin los muestros pulíticos vendipatrias, el terrenu entá libri de buréu capitalista. Y si no me hais intindíu, lo digo n'especial pola campaña publicitaria y la labor de prumución que li están dando en jacer a las empresas eólicas.

Reportoriu
Comentarios