jueves. 28.03.2024

La estampa-naa

Conozo muchos, demasiaos sitios amejaos u parigualis a esta estampa, que paez del verbu 'estampanar'. En cualisquier sitiu unu vei de too, regüeltu, y a última hora nu vei naa. Paez que el progresu en tal de cunducí-l territoriu biera atropelláulu.

Zuna verdi Zuna verdi

Me precio de conocé-l país, y siempri que veo la publicidá estitucional, comparo la estampa que sacan col país que de verdá conozo. Muchas vecis unu puei compará-la estampa del folletu u de la página web no con un sitiu espantosu de Cantabria, sino con un contornu espantosu que tien el propiu sitiu retratáu a la vera.

Ya pudíamos tener un sitiu nondi vivir mas guapu y mijor acaldáu que isti. El tratu que li dimos y li siguimos dando pudía ber síu muchu mijor. La publicidá estitucional ajunciona cumu una droga que mos quita de veé-l zorocotu empruvisáu a cachucos y mos inguisa a cuncibir semejanti labarientu cumu "Ordenación del territorio".

Cugimos un cajigal jermosu y andanducu, callanducu, con tiempu, alleguemos al arrabalizu de la inercia pol que mos movemos hui.

L'otru día mi pidió el críu que lu agudara; li bían mandáu de tareas que desplicara la tresformación del contornu contando lo que viía pola ventana. "Ah, pos maju está ello de pintar", pensé yo.

Amiro pola ventana, jaciendo por veé-los tiempos. Malaspenas remanez una len nurtiega de Cabarga, colas carrascas que si lo bieran respetáu la jacha, la cirilla y la cabra sirían abora ancinonas. Cumu tantos árbulis de la muéstra tierra, tuvierin d'echase al monti, peru cumu nel monti tamién juerin acosaos, tuvierin d'echase al castru, ondi los medios nu acanzaban. Enos castros arrisistin entá carrascucas, aborios, jayuzas, acejalis, tocios, barroscos, agracios, mostajos, y dellos otros, esquilaos a las risquiezas de la piedra cruu, cuasi ensin alimentu que llevali a la raiz. Ni tan disiquiera son tistigos del primer momentu, de las cosas cumu eran de manu. Son sólu -y naa menos- quinis han subrivivíu arronti a muchas matanzas, porque si el Ser humanu quier matalo too ello y jasta pica n'escastase (se conoz que pa dar ejemplu), tampocu da arti de too.

Lo llamarán "Ordenación del territorio", peru es un istrupiciu que naz de la falta d'emplantillamientu y la empruvisación

Sigo amirando, pasaa la primer etapa d'esbusquiza-l dijuntu cagigal. El siguienti pasu es el cultivu, peru ya acaició cuasi de too, arrinconáu al güertu´l vicinu. Los pumalis, patatalis, panojalis....están tan escastaos u mas que las cajigas, ancinas y jayas de Cabarga. Pasamos etapa, y mos quedan los praos. Pola ventana veo el del vicinu'l güertu, con una casuca que sólu es vieja, ni tan disiquiera sellenca, con cuadra pa las nuvillas. Al tiempu de jacela siría moerna, y ya anda la probi apercollaa polas urbanizacionis, apartaa peru empar del piligru cumu aquellos arbuluzos escarambaos a los abizos del castru. Drentu d'un tiempu, en cuantas que amijori a una güelta, vendrán la druga y la pala a rematá-la urbanización, matándola tamién a ella, y las nuvillas pasarán de pacer pol práu y durmir ena cuadra a una vaquiría cuasi endustrial ondi serán tan esclavas y estarán tan sujetas cumu el nuevu amu, sacáu que él se sinti amu namás. Otru pasu sera ísi.

El práu lu cruza por riba la autuvía, desapartándolu cumu un taju de fiúra, sombra, tonga de risíduu y ruíu. Urbanizacionis y autuvía son parti del mesmu bandu. Las casas cain por cima la urilla´l ríu. En tal de leras, el ríu tien lindonis que arrisultan de ber encajonáulu. Aluegu si crez y vien una llena, los vicinos desigirán midías al gubiernu.

Allá ribona aculumbro otra casa antigua entá con vacas paciendo alredeor, isláa pola autuvia, que pertenez a un tiempu antiguu. Acumitía y avejentaa a la carrera pol moernu, paez ya del tiempu de las garmas y lenis de Cabarga.

Conozo muchos, demasiaos sitios amejaos u parigualis a esta estampa, que paez del verbu 'estampanar'. En cualisquier sitiu unu vei de too, regüeltu, y a última hora nu vei naa. Paez que el progresu en tal de cunducí-l territoriu biera atropelláulu.

Lo llamarán "Ordenación del territorio", peru es un istrupiciu que naz de la falta d'emplantillamientu y la empruvisación, del "yo a lo míu" por custumbri y del ispíritu castrensi que entá vivi ena pulítica estitucional, pal que el mijor informi que se puei jacer reza: "Sin novedad".

La estampa-naa
Comentarios