sábado. 20.04.2024

Ser d'un país desdejáu

Juimos un pueblu con reícis y abora somos televidentis y aututuristas, ciudadanos del mundu de las franquicias, clientis que votan el proyeutu de las compañias elétricas, turísticas y de tresporti

mugu300120Dando ejemplu | edc

Quiciabis ya lo dijera n'otra ocasión por esta seición. Creo que da igual, porque dingunu leirá too lo que sal semana ajita n'ella. El casu: Se diz –y con razón– que el Ser Humanu tien la capacidá de tresformá-l contornu. Esto mi acupa una güena parti-l pensamientu. Peru otra igual de grandi u mas mi la acupa la idea de cuántu puei golveli esa tresformación del contornu el golpi al Ser Humanu.

Él vivió y murió cumu lo bieran jechu allá la jaya, el corzu, la cajiga, l'antujíl u la jelecha, siendo un elementu mas del contornu

El güenu d'Esteban nació y vivió n'un contornu de límitis pricisos enos que la vista acanzaba a abrancalo cuasi too. Si escasu, las regüeltas del valli darían un pocu de variedá al gustu de veese nel jogar, al simen de cuandu unu va pola casa de banda a banda, gustando de veé-las estancias. Por eso daquella los antiguos, biendo salíu a tierra gajucu, se sintían abrazaos enjilando de güelta el Puente Meca u dando vista a la Braña Palombera, y la espalda a los asolejaos tocialis de la dura tierra campurrianu. Estrecha y a ras de tierra, la vida entá daba para que la genti escorreáu juera pa tener gana de riír n'un tiempu de distinu inciertu y nun espacíu tapicíu por nublos y cierzos que dejaban arrosaos verdis y marahojas de murnia. Él vivió y murió cumu lo bieran jechu allá la jaya, el corzu, la cajiga, l'antujíl u la jelecha, siendo un elementu mas del contornu.

Olimpia, la sú hija, nació n'aquel mesmu mundu y tuvo de transitar ca esti otru, trespasando la Joz y dejando atrás el valli que juera la casa de los sús antepasaos, ondi trescurrían la mayuría de las hestorias y casos que nutrían l'ispíritu de la sú genti enas jilas enos soberaos y las estaas de las cucinas. Progresu ensin cultura, tuvo de mudá-la palabra y cunvirtise n'ajena. Cumu ella, tamién las cosas transitaban cara lo ajenu; las casas, los barrios, los vicinos, las palabras, los cantaris, los árbulis, los atavalis. Dió n' hablar en tal de conversar.

Era el mundu del arrendar, del amejar y del aparentar, jechu a la midía ena que los probes y los aselariaos pudían entrampase col bancu

La casa estaba empar d'un regatu que nacía muertu polas cantarillas de los talleris y el saneamientu cruu de las casas. Los vicinos vinierin de cualisquier parti a cualisquier cosa. L'unu trebajaba jaciendo rueas ena General, l'otru arreglaba bicicletas n'un tallirucu que agulía a pegamentu –tamién de la General–, otru tinía las vacas partabaju la casa y mos vindía la lechi. La mas hacendaa tinía un bar y un viveru de planta pa vendeli a la genti que tinía güerta. La sú casa, la grandona'l barriu, recuerdo ber vístula jacer, conformi a la moda y apariencia'l momentu; acupaba por dos de las otras, y tinía una escalera por juera de terrazu tristi que pritindía arrendar piedra, con una baranda moerna que pintaban tolos años con miniu naranja, y unas plaquetas de cementu brutu que se conoz que tamién pritindía amejar, no digo arrendar, piedra natural. Era el mundu del arrendar, del amejar y del aparentar, jechu a la midía ena que los probes y los aselariaos pudían entrampase col bancu. A dinguna casuca li faltaba la salita, a la que no se dibía entrar, y ena que la mujer de la casa daba la preba de las artis fimininas que li bían diprindíu, con trapos pa pisar y no raya-l parqué y con tapitucos de ganchillu por tolos laos. Aquél sitiu vedáu era pa ricibir cumu se miricía al médicu u cualisquier presona importanti, y claru, pa quinis no estaba era pa los de casa, que li rindían respetu a no se sabi quín dejando de vivir en un cuartu especial pa él, y esto n'unas casucas que de puru chicas no daban cuasi pa los que malaspenas pudían jacese d'ellas.

Los vicinos tinían las casas a una urilla del viveru, y masque juera al revés, bían jechu el mesmu tránsitu vital que los puerros y cebollas que tinían empar de casa. Los unos nacierin undiquiera y empontigaos pola circustancia apararin allí, y los otros nacierin allí y el distinu los arrancaría bien luegu pa llevalos undiquiera.

Las reícis que tuvo por suyas eran las hestorias de los antiguos de casa, que traían la custumbri terreña de saber contalas sigún las viía el corazón

La hija de Olimpia lo era tamién del tránsitu. Jue a nacer en Linares, peru no nel peñarruscu sino nel de Jaén, derréu a criase en Cabezón (“Villacaciques”, dicían ellos) y escapáu a la casa aquella del regatu, biendo pasáu desprimeru por un pisuciu iscuru y ruín de Torlavega. Las reícis que tuvo por suyas eran las hestorias de los antiguos de casa, que traían la custumbri terreña de saber contalas sigún las viía el corazón. El mundu mediáticu ya daba en coger pesu y el mundu del tratu cola genti lo diba pirdiendo. Mesmu pasó cola palabra, que los abogaos arrinconarin y abora lleva vida de lobu, remaniciendo de cientu en vientu. El contornu era aministráu polos medios, y tinía menos de físicu y mas de virtual. Ya los muéstros eran cuasi pocu mas que los otros. Tamién la idea de intidá es hui un artículu n'una oferta'l Mercáu.

Yo ero nacíu del arrabal y del buchinchi, ena Torlavega que no jué a subrivivir nel sistema que la tresformó n'un carcajón acaicíu del pueblu con inflas de ciudá que pritindió ser. Y ando mudando d'un sitiu a otru, u d'un no-sitiu a otru que tampocu es lo que era, ni naa mijor. Vivo n'un país de genti que se deja llevar, u quiciabis que se desdeja llevar, cumu beldáu pol sistema, y deja u desdeja que se llevi too lo demás. Vivo n'un país desdejáu. El contornu no minti: ni es cumu jue, ni es el resultáu d'un progresu. Es el resultáu de no haber ni una idea del pasáu ni un proyeutu pal juturu, frutu de los interesis cuándu igüístas, cuándu particularis, de caa momentu. Y el pueblu es el frutu d'esi contornu en tránsitu jacia dinguna parti. Juimos un pueblu con reícis y abora somos televidentis y aututuristas, ciudadanos del mundu de las franquicias, clientis que votan el proyeutu de las compañias elétricas, turísticas y de tresporti, eletoris que pagan ricibos a esas compañías, genti estrañu en casa, susprindíu de vivir n'un sitiu estrambóticu que lis es ajenu y que desearía vivir drentu d'un programa de tilivisión. Vamos ondi mos llevin. Somos prudutu de las circustancias, no quinis las crean. Pocu mas.

Ser d'un país desdejáu
Comentarios