viernes. 19.04.2024

Urgullu avergonzáu

Yo sinto y propongo entonz 'La vergüenza de ser cántabro'. Tenemos un país de vergüenza, pa pasar apuru, nel que la genti cuandu sinti la curiosidá de saber  d'una identidá cántabra que no se vei pola calli, una idintidá que dibía andar por angún sitiu, tien de priguntar n'una libriría u n'una biblioteca.

Abora que los nacionalistas acérrimos que si llaman nonacionalistas hablan de treminar colas autunumías, comién arrecordar que Cantabria no lo siría si no juera porque otros tarrentorios deseaban tené-l poder propiu pa jacé-las cosas a la sú manera y caltené-lo suyu. Cumu l'Estáu tinía que dase un pocu, cuncidió un mínimu a güenas por no tener ciscu y veese quiciabis ubligáu a conceder muchu mas a malas. Tuviendo por cuenta que ena democracia a la española l'Estáu está porcima'l Pueblu, lo que el poder pritindía era frená-l carru de los adelantaos col pesu de los atrasaos, y pa eso bien se cuidó de jacer autunumías de dos velocidais. Los de la sigunda velocidá éramos los que, encantaos de la muéstra labor, mos subíamos pa jacer pesu nel carru de los de la primera, que eran quinis jalaban d'él. Hui la España de las dos velocidais vien a ser lo siguienti: los de la sigunda velocidá ponin la manu a veer cuántu cai y los de la primera tiran del carru económicu. A esto li llaman los nonacionalistas "solidaridad interterritorial", y tien la facultá de sirvir pa que naidi puea ni tan disiquiera maginase una solidaridá de clas ena que los latifundistas del terrenu y los latifundistas del mercáu se vean ubligaos, tan patrióticos cumu son, mesmamenti a tributar en retaporción a lo que ganan pa cuntribuír enforma al bien cumún.

Daquella los pulíticos amiraban iscunfiablis el asuntu de la autunumía. Lis paicía cosa que ajidiera a nacionalistún y desaparatistún

Daquella los pulíticos amiraban iscunfiablis el asuntu de la autunumía. Lis paicía cosa que ajidiera a nacionalistún y desaparatistún. Un güen qué d'ellos -y angunu jue a los años un veneráu presidenti autonómicu- entarajilarin la ACECA (Asociación Cantabria en Castilla), pa acerrali-l pasu a la autunumía cántabra. La idintidá cántabra, y la idintidá en general, sacáu la que la lei mandaba, lis daba sospecha patrióticu. La clavi dibió ser de la una manu l'asuntu de frená-l carru ajenu y de la otra manejá-los cuartos con una autunumía, esa sí, deseabli. Cuandu eso se vió claru, entonz sí, los aministraoris del poder dierin en hablar del orgullo de ser cántabro ("pero reppetando", que dicimos unos cuantos amigos cuandu veemos esta clas de jugaa).

Entonz sí, el orgullo de sentirse cántabro -pero reppetando- sirvió pa poné-la manu cararriba y que Papa Estáu mola llenara de cabudalis, cabudalis que vinían de sitios mas prudutivos que esti ucalital-arrabal de mediu millón mansu d'asimilaos contentos. Hai sentencias abondu daquella, cuandu el dineru curría asgaya entri despachos oficialis y uficinas de contratistas. Si gracias a los milis de millonis que vinierin d'Europa y a tul terrenu que dejarin los ganaeros que abandonaban, pudierin los muéstros pulíticos gastar y malgastar a gustu pa custruir un moelu colonial de sociedá y tarrentoriu, colos pareonis de silenciu necesarios pa atapar tantu caciqui da pa custruír una ciudá entera de Castru a Tina Mayor y de la capital a Mataporquera, la Ciudá de la Cubicia Podri.

Un autunumismu bien empleáu, reppetando: dineru ensin falta pa empruvisar custruyendo lo que sea y con muchu miéu a proteger u regular, y dinguna pulítica que tuviera que veer con caltené-la idintidá terreñu. Un orgullo de ser cántabro bien agustu de los caciconis de siempri, que son los que tresnarin cola autunumía. Los que prisumin de dali donacionis a tolos partíos enas campañas pa llevasi bien col que gani. La clas de genti que siempri sal sunriendo nel piriódicu.

Yo sinto y propongo entonz 'La vergüenza de ser cántabro'. Tenemos un país de vergüenza, pa pasar apuru, nel que la genti cuandu sinti la curiosidá de saber  d'una identidá cántabra que no se vei pola calli, una idintidá que dibía andar por angún sitiu, tien de priguntar n'una libriría u n'una biblioteca. Eso no lo alcontrará a la primera, peru no tendrá apuru pa dar con pueblos pantasma de lunis a viernis enos que florecin los plumeros, la metá'l terrenu es urbanización priváu y celebran Ferias de Abril y Halloween. Una Cantabria diseñaa por y palos caciquis. Una Cantabria pal casu colonial, peru anunciaa cumu Destino turístico de primera con preponderancia del sector servicios. Val mas que mos empienci a dar vergüenza, en tal d'urgullu, en tal del urgullu cumpatibli con estar avergonzaos de la Cantabria que no hemos tremináu d'escastar cumu asimilaos ubidientis.

Si l'Estáu soltara el pelu facista que lleva tantos años mal arricugíu cola peineta de la monarquía parlamentaria y dicidiera suprimí-las autunumías, aquí los bienasimilaos de la Provincia de Santander con otro nombre pocu lo díbamos a notar, porque la pulítica cántabru dendi l'añu de l'autunumía y desprimeru ha siguíu el mesmu moelu folklóricu y Torremoliniegu que si mos bieran aministráu dendi Ávila a golpi de teléfonu.

Urgullu avergonzáu
Comentarios