viernes. 26.04.2024

Comelo a lo tontu

Puein tener un pocu mas de suerti y ser juncionarios a la española. Cobrar un sueldu maju y siguru al mes ensin tener que sudar ni dali desplicacionis a naidi. Y si eran malos pa istudiar, se puein colocar ena pulítica.

Terrenu liberáu Terrenu liberáu

Cuasi dendi cualisquier parti de Campoo un puei veer un mulinu de vientu, sólidu, grandón, que destraviarin n'un monti que queda a  metá caminu entri el pántanu del Ebro y el pueblu de Celada. Una campurriana mi dijo "Le llamamos 'El Funcionario' porque está casi siempre parao". Ésa es la idea "a la española" del ser juncionariu, vivir bien cumiéndolo a lo tontu. Lo del mulinu es pior, porque está allá por un procedimientu que de limpiu tien pocu, y pa ser juncionariu polo menos se debi pasar una preba.

El mensaji de los primeros cursos paez que juera que eris una maravilla y que te van a enseñar a iscubrí-las tús capacidais

A muchas güeltas veo a los críos drentu u juera el colegiu y pienso ena enseñanza a la española. Tamién pienso que si cogemos cualisquier idea y li acolocamos por tras "a la española", la mayuría de la genti pensará cumu yo, que va a sirvir pa que por nobli que sea la idea a la final se vaiga a cunvirtir n'un asuntu pa tomasi con pacencia y resinación, cuasi n'una causa pirdía, pa dejalo pa práu.

Los críos enos primeros cursos paez que jueran a jugar, en tal de a deprender. Aquello tien la traza de ser moernu y pedagógicu, y en tal de nota ponin canicucos verdis sunriendo, u encarnaos con carona. La cosa es que dé güena vista, pos cuandu unu vei cúmu salin al treminá-los istudios, a aquellos criúcos hui tresnaos jasta tener cuerpu de mayoris, si los uncin tiran de aladru y amás cantando la canción que mas li presti al jefi. El mensaji de los primeros cursos paez que juera que eris una maravilla y que te van a enseñar a iscubrí-las tús capacidais, pa las desarrollar deajechu n'un mundu abiertu a toas las pusibilidais. Pos no. Cuandu acabis los istudios, la frasi que arrisuma tou esi mundu prumitíu será: "Esto es lo que hay". Y de risultas, unu da un paséu y amira la prensa, y vei qué clas de mundu es el que tenemos.

Anguna cosa tien de pasar nel intirín, dendi que la primer clas paez un mijíu entri ludoteca y fiesta y la última, a los años, es cumu dispidir a un indianu del siglu XIX, peru vistíu de espor y con móvil. Allá ti las compongas.

Los escolantis, de lo pocu que apriendin, acaban supiendo toos que hai que jacer que paeza, no que sea

Oyo a la maestra dicili las cunsinas a los criúcos, y emplea el plural simpáticu-prugrisista, cercanu, cumu si juera antiautoritariu, evitando l'imperativu; nu diz (emplearé el castellanu): "Recoged las cosas", "Lavaos las manos, que venís del recreo", "Poneos los abrigos". En tal d'eso, se tresforma en SheepLessonWoman, la Superhiruína Uveja Docenti. Y col deji de una uveja, se dirigi a la criazón cumu si a esa edá nu jueran a entender una frasi normal. En tal de empleá-l imperativu pa dicilis lo que debin jacer, lis "pinta la estampa" en presenti d'endicativu y plural mayestáticu: "Recogeeeemos las cooosaaaas...", "Nos lavaaaamos la maaaanos al veniiir del recreeeeoooo...", "Nos poneeeeemos los abriiigoos para saliiir del coooleee...". Asina, de Mama Uveja, días ajita, apriendin a sé-los curdirinis de mañana.

Los escolantis, de lo pocu que apriendin, acaban supiendo toos que hai que jacer que paeza, no que sea. Dipriendin que debin ripitir cunsinas cola voz de las uvejas, pero que eso es mui distintu de tener que cumplilas. Mal acomparáu, dipriendin a dicir Amén cumu aprindían los antíguos, peru con otras palabras, y a dicísilo no sólu al cura maestru d'antañu, sino a cualisquiera que tenga un mínimu poder. Asina los quier el mundu laboral, apercolláu polos patronis. Cuandu tengan un empléu a fín de obra, u indifiníu, y si no, indifinibli, cumpitirán siguiendo el moelu americanu d'Empleáu del Mes, y ricibirán cursucos de "coaching" pa tener ispíritu d'empresa. Por navidá, la empresa entarajilará una cena. Otra cosa es que la pagui la empresa, nordá? Allí los antíguos escolantis del canecu verdi, los culurinis y los juguetis, las inocentis maravillas humanas que diban a tené-l mundu a los sús pies, (leéilo abora con deji d'uveja) tieeeenin que riííííli las graaacias a los jeeefiiis, seeer simpááááticos col jeeeefi de ricuuuursos humaaaanooos, y noooo pasaaase eeellos colaaas graaaaaciaas si haaaablan de loos jeeeefiiis...

Peru puein tener un pocu mas de suerti y ser juncionarios a la española. Cobrar un sueldu maju y siguru al mes ensin tener que sudar ni dali desplicacionis a naidi. Y si eran malos pa istudiar, se puein colocar ena pulítica.

Si unu sal del mundu "a la española" puei veer que hai sitios enos que los juncionarios trebajan tul tiempu. Hai sitios, no muchos, peru los hai,  enos que los pulíticos están pa sirvir y no pa tener al pueblu al sú sirviciu. Y empresas enas que la genti está bien pagáu, y es mas importanti jacelo bien que agachá-la vista. Hai paísis enos que la mayuría de la genti intiendi las razonis de las leis, y las cumplin por cunvincimientu, no por miéu a multas u golpis de porra. Hai paísis enos que l'urbanismu es una manera d'aministrar en binificiu del pueblu, en tal de ser una subasta del país y una manera de comprali cochi y chalé a los pulíticos. Paísis enos que los críos no son trataos cumu borregos, y de mayoris cumu güeis. Paísis enos que unos pulíticos no jacin un supuestu plan ejemplar de 'Gobernanza' del que lo primeru que sal es un mulinu eólicu destraviáu n'un monti porque quirían plantalu allí por naricis. Y esto pasa porque nu son paísis 'a la española'. Y porque los pulíticos, aministraoris y juncionarios ni lo comin a lo tontu ni quierin. Peru aquí enos despachos y uficinas de la aministración hai mucha genti cumiéndolo a lo tontu, y la mijor preba se vei amirando el contornu y viendo la estampa que mos han dejáu n'herencia.

Comelo a lo tontu
Comentarios